Do portu morskiego w Gdyni dotarła największa w historii jego funkcjonowania jednorazowa dostawa oleju napędowego. Zbudowany w 2021 roku zbiornikowiec Maritime Valor, przebywszy trasę z Nowego Orleanu, dostarczył do Polski ponad 41 tys. ton paliwa. Popyt na import paliw płynnych drogą morską wciąż rośnie, osiągając rekordowe wielkości.
Choć rozwój elektromobilności wyraźnie przyspiesza, a w Unii Europejskiej już od 2035 roku ma obowiązywać zakaz sprzedaży samochodów z silnikami spalinowymi na rynku pierwotnym, wydaje się, że wciąż znajdujemy się przed szczytowym poziomem popytu na paliwa płynne w Europie Środkowej. Wynika to zarówno z wyższego niż przeciętne w Unii Europejskiej tempa wzrostu gospodarczego, jak również nadal niższego poziomu zamożności środkowoeuropejskich społeczeństw.
W przypadku Polski sytuacja ta wpływa na dalszy znaczący wzrost importu paliw płynnych. Zdolności przerobowe krajowych rafinerii ropy naftowej są bowiem od lat niewystarczające względem zapotrzebowania polskiego rynku, zwłaszcza w przypadku oleju napędowego. Ich poziom pozostaje zarazem niezmieniony od 2011 roku, kiedy zakończona została rozbudowa Rafinerii Gdańskiej w ramach Programu 10+. W ostatnich latach dynamicznie rośnie import drogą morską, a to z uwagi na embargo na import kolejnych produktów ropopochodnych pochodzących z Federacji Rosyjskiej w ramach sankcji wprowadzonych z uwagi na rosyjską inwazję na Ukrainę.
Wczoraj do portu morskiego w Gdyni dotarła największa dostawa oleju napędowego w historii jego funkcjonowania, o czym poinformował Zarząd Morskiego Portu Gdynia w mediach społecznościowych. Obsłużył ją zbiornikowiec Maritime Valor, wybudowany w 2021 roku. Jednostka, która pływa pod banderą singapurską, dostarczyła ponad 41 tys. ton paliwa ze Stanów Zjednoczonych – w trasę z portu morskiego w Nowym Orleanie wyruszyła 26 października. Statek ten mierzy 183 metry długości i 35 metrów szerokości, natomiast jego nośność wynosi 33 355 GT.
Warto dodać, że miniony rok przyniósł skokowy wzrost przeładunków paliw płynnych w Porcie Gdynia. Osiągnęły one poziom 3,5 mln ton. To ponad 57% więcej niż w roku 2022, w którym przeładowano ich wyraźnie poniżej 2,3 mln ton. W przyszłości w porcie morskim w Gdyni możliwa będzie obsługa znacznie większych zbiornikowców o nośności rzędu 100 tys. ton i zanurzeniu do 15 metrów. Przypomnijmy, że w pobliżu Gdyni znajduje się jeden z największych magazynów paliw płynnych w Polsce.
Mowa o zarządzanym przez PERN terminalu paliwowym w Dębogórzu. W tym roku w czerwcu spółka zawarła umowę na budowę trzech zbiorników o pojemności 50 tys. m3 każdy, co umożliwi zmagazynowanie łącznie 510 tys. m3 oleju napędowego i benzyn silnikowych.
Informowaliśmy o tym wówczas na łamach “Rynku Infrastruktury”. Trójmiasto odgrywa coraz większą rolę w zapewnianiu Polsce i regionowi bezpieczeństwa energetycznego. Gdański Naftoport zapewnia praktycznie całość dostaw ropy naftowej do Polski. W porcie morskim w Gdańsku w najbliższych latach powstanie również pływający terminal LNG.