Partnerzy serwisu:
Intermodal i logistyka

Największa jednorazowa dostawa oleju napędowego do Portu Gdynia w historii

Dalej Wstecz
Data publikacji:
19-11-2024
Ostatnia modyfikacja:
19-11-2024
Źródło:
Rynek Infrastruktury/ZMPG

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
Największa jednorazowa dostawa oleju napędowego do Portu Gdynia w historii
fot. Tadeusz Urbaniak (Zarząd Morskiego Portu Gdynia) via Facebook
Do portu morskiego w Gdyni dotarła największa w historii jego funkcjonowania jednorazowa dostawa oleju napędowego. Zbudowany w 2021 roku zbiornikowiec Maritime Valor, przebywszy trasę z Nowego Orleanu, dostarczył do Polski ponad 41 tys. ton paliwa. Popyt na import paliw płynnych drogą morską wciąż rośnie, osiągając rekordowe wielkości.

Choć rozwój elektromobilności wyraźnie przyspiesza, a w Unii Europejskiej już od 2035 roku ma obowiązywać zakaz sprzedaży samochodów z silnikami spalinowymi na rynku pierwotnym, wydaje się, że wciąż znajdujemy się przed szczytowym poziomem popytu na paliwa płynne w Europie Środkowej. Wynika to zarówno z wyższego niż przeciętne w Unii Europejskiej tempa wzrostu gospodarczego, jak również nadal niższego poziomu zamożności środkowoeuropejskich społeczeństw.

W przypadku Polski sytuacja ta wpływa na dalszy znaczący wzrost importu paliw płynnych. Zdolności przerobowe krajowych rafinerii ropy naftowej są bowiem od lat niewystarczające względem zapotrzebowania polskiego rynku, zwłaszcza w przypadku oleju napędowego. Ich poziom pozostaje zarazem niezmieniony od 2011 roku, kiedy zakończona została rozbudowa Rafinerii Gdańskiej w ramach Programu 10+. W ostatnich latach dynamicznie rośnie import drogą morską, a to z uwagi na embargo na import kolejnych produktów ropopochodnych pochodzących z Federacji Rosyjskiej w ramach sankcji wprowadzonych z uwagi na rosyjską inwazję na Ukrainę.

Wczoraj do portu morskiego w Gdyni dotarła największa dostawa oleju napędowego w historii jego funkcjonowania, o czym poinformował Zarząd Morskiego Portu Gdynia w mediach społecznościowych. Obsłużył ją zbiornikowiec Maritime Valor, wybudowany w 2021 roku. Jednostka, która pływa pod banderą singapurską, dostarczyła ponad 41 tys. ton paliwa ze Stanów Zjednoczonych – w trasę z portu morskiego w Nowym Orleanie wyruszyła 26 października. Statek ten mierzy 183 metry długości i 35 metrów szerokości, natomiast jego nośność wynosi 33 355 GT.

Warto dodać, że miniony rok przyniósł skokowy wzrost przeładunków paliw płynnych w Porcie Gdynia. Osiągnęły one poziom 3,5 mln ton. To ponad 57% więcej niż w roku 2022, w którym przeładowano ich wyraźnie poniżej 2,3 mln ton. W przyszłości w porcie morskim w Gdyni możliwa będzie obsługa znacznie większych zbiornikowców o nośności rzędu 100 tys. ton i zanurzeniu do 15 metrów. Przypomnijmy, że w pobliżu Gdyni znajduje się jeden z największych magazynów paliw płynnych w Polsce.

Mowa o zarządzanym przez PERN terminalu paliwowym w Dębogórzu. W tym roku w czerwcu spółka zawarła umowę na budowę trzech zbiorników o pojemności 50 tys. m3 każdy, co umożliwi zmagazynowanie łącznie 510 tys. m3 oleju napędowego i benzyn silnikowych. Informowaliśmy o tym wówczas na łamach “Rynku Infrastruktury”. Trójmiasto odgrywa coraz większą rolę w zapewnianiu Polsce i regionowi bezpieczeństwa energetycznego. Gdański Naftoport zapewnia praktycznie całość dostaw ropy naftowej do Polski. W porcie morskim w Gdańsku w najbliższych latach powstanie również pływający terminal LNG.

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Port Gdynia: Odporność dzięki elastyczności

Intermodal i logistyka

Port Gdynia: Odporność dzięki elastyczności

Roman Czubiński 14 listopada 2024

Solidne wyniki przeładunkowe Portu Gdynia

Intermodal i logistyka

Solidne wyniki przeładunkowe Portu Gdynia

Mikołaj Kobryński 23 października 2024

Oferty na Port Zewnętrzny w Gdyni (jeszcze) później

Intermodal i logistyka

Oferty na Port Zewnętrzny w Gdyni (jeszcze) później

Mikołaj Kobryński 26 września 2024

Zobacz również:

Port Gdańsk czeka na większe przeładunki

Intermodal i logistyka

Port Gdańsk czeka na większe przeładunki

Mikołaj Kobryński 06 listopada 2024

Rozbudowa portu morskiego w Kłajpedzie na horyzoncie

Intermodal i logistyka

Rozbudowa portu morskiego w Kłajpedzie na horyzoncie

Mikołaj Kobryński 25 października 2024

Szczecin i Świnoujście: Stabilne przeładunki, ale…

Intermodal i logistyka

Szczecin i Świnoujście: Stabilne przeładunki, ale…

Mikołaj Kobryński 24 października 2024

Pozostałe z wątku:

Port Gdynia: Odporność dzięki elastyczności

Intermodal i logistyka

Port Gdynia: Odporność dzięki elastyczności

Roman Czubiński 14 listopada 2024

Solidne wyniki przeładunkowe Portu Gdynia

Intermodal i logistyka

Solidne wyniki przeładunkowe Portu Gdynia

Mikołaj Kobryński 23 października 2024

Oferty na Port Zewnętrzny w Gdyni (jeszcze) później

Intermodal i logistyka

Oferty na Port Zewnętrzny w Gdyni (jeszcze) później

Mikołaj Kobryński 26 września 2024

Zobacz również:

Port Gdańsk czeka na większe przeładunki

Intermodal i logistyka

Port Gdańsk czeka na większe przeładunki

Mikołaj Kobryński 06 listopada 2024

Rozbudowa portu morskiego w Kłajpedzie na horyzoncie

Intermodal i logistyka

Rozbudowa portu morskiego w Kłajpedzie na horyzoncie

Mikołaj Kobryński 25 października 2024

Szczecin i Świnoujście: Stabilne przeładunki, ale…

Intermodal i logistyka

Szczecin i Świnoujście: Stabilne przeładunki, ale…

Mikołaj Kobryński 24 października 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5